شروع جشنواره به شمارش ساعتها رسیده است و به بهانه معرفی ۲۴ فیلم بخش سودای سیمرغ که طبق آییننامههای چند سال گذشته، قاعدتاً پروانه نمایش همه آنها برای حضوردراین رویداد صادر شده، اسامی برخی فیلمهای معروف را مرورخواهیم کرد که یا فرصت دیده شدن در جشنواره فجر را به دلیل ممیزی پیدا نکردند یا برای اولین و آخرین بار در آنجا به نمایش گذاشته شدند. «خط قرمز» به عنوان اولین فیلم مسعود کیمیایی پس از انقلاب اسلامی شناخته میشود؛ فیلمی که در سال ۱۳۶۰ ساخته شد ودرنخستین جشنواره فیلم فجر هم در سال ۱۳۶۱ به نمایش درآمد اما بعدها به دلیل حجاب بازیگران مجوز اکران عمومی نگرفت.«مرگ یزدگرد» به کارگردانی بهرام بیضایی هم که در سال ۱۳۵۸ ساخته شد، در همان سال ۱۳۶۱ در جشنواره فیلم فجر رونمایی شد ولی آن هم اجازه اکران عمومی نگرفت.«سفیر» ساخته فریبرز صالح در سال ۱۳۶۱ است که در اولین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد ولی به فهرست فیلمهای توقیفی آن دوره اضافه شد.«حاجی واشنگتن» فیلمی از علی حاتمی است که همانند سه فیلم دیگر در نخستین دوره جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد ولی تا سال ۱۳۷۷ اجازه اکران نداشت و ۱۶ سال پس از مرگ کارگردانش رنگ پرده را دید.«در مسلخ عشق» فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کمال تبریزی ساخته سال ۱۳۶۹ است که در نهمین جشنواره فیلم فجر از آثار بخش مسابقه بود.«نوبت عاشقی» به کارگردانی محسن مخملباف هم مانند فیلم تبریزی در جشنواره فیلم فجر ۱۳۶۹ حضور داشت ولی به دلیل اعتراضها به درونمایه فیلم که به سوسیالیسم جنسی نسبت داده میشد از اکران بازماند و به فهرست توفیقیها اضافه شد. در نهمین دوره جشنواره فیلم فجر فیلم دیگری از مخملباف با نام «شبهای زاینده رود» نمایش داده شد که در دو بخش بهترین فیلمنامه و صدابرداری نامزد دریافت جایزه شد اما بعد از پایان جشنواره هرگز رنگ پرده را ندید.«ناصرالدین شاه آکتور سینما» فیلم دیگری از محسن مخملباف در دهمین دوره جشنواره فجر رونمایی شد و اگرچه ابتدا با مشکل روبهرو بود و از آن انتقاد میشد اما توانست یک سال بعد راهی اکران شود.«بانو» به کارگردانی و نویسندگی داریوش مهرجویی از دیگر فیلمهای مسئلهدارسینما شد که در بازبینیهای دهمین جشنواره فجر تأیید نشد و پس ازفشارهای زیاد ممنوع از اکران شد. «آدمبرفی» ساخته داوود میرباقری یکی از مصداقهای مشهور سینما در موضوع سانسوراست. این فیلم در بخش آثار اول و دوم جشنواره فجر در دوره سیزدهم جشنواره فجر و در سال ۱۳۷۳ نمایش داده شد ولی سه سال در توقیف بود تا بعد از کلی ماجرا سال ۷۶ به اکران رسید.«دیدار»به کارگردانی محمدرضا هنرمند هم درسیزدهمین دوره جشنواره فجر رونمایی شد و اگرچه مینا لاکانی جایزه بهترین بازیگر زن را گرفت اما خود فیلم حدود سه سال توقیف شد. «مارمولک» یکی از جنجالیترین فیلمهای سینمای ایران است که با وجود استقبال در جشنواره فجر بیستودوم و با وجود جایزههای متعددی که کسب کرده بود، به محاق توقیف رفت.«به رنگ ارغوان» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا نیز قرار بود درجشنواره فجر سال ۱۳۸۳ نمایش داده شود ولی با حساسیتهایی که برسرداستانش ایجاد شد و پای وزارت اطلاعات به میان آمد، با نامه خود حاتمیکیا به وزیروقت اطلاعات از جدول جشنواره خارج شد.«آفساید» اثری ازجعفر پناهی در سال ۱۳۸۴ است که درجشنواره فجر بیستوچهارم با حضور کارگردانش به نمایش درآمد و پناهی هم بابت تماشای فیلمش در کنار هموطنان خود ابرازخوشحالی کرد اما با توجه به سوژه حساسیتبرانگیز آن درباره حضور زنان در ورزشگاه مجوز اکران نگرفت. «سنتوری» یکی ازتلخترین سرنوشتها را درمیان فیلمهای توقیفی دارد؛ فیلمی به کارگردانی داریوش مهرجویی درسال ۱۳۸۵ که با حاشیههایی در جشنواره فجر بیستوپنجم رونمایی شد و برای بهران رادان هم سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول را به ارمغان آورد. «گزارش یک جشن» یکی دیگر از ساختههای ابراهیم حاتمیکیا است که در بیستونهمین جشنواره فیلم فجر و پس ازسال پرحادثه ۱۳۸۸ با نگاهی به همان اتفاقهای سیاسی تولید شد و به نمایش درآمد.«خیابانهای آرام» هم ساخته کمال تبریزی در سال ۸۹ است که در بیستونهمین دوره جشنواره فجرحضورداشت. این فیلم که داستان شش دیوانه را روایت میکند که با فرارازبیمارستان باعث ایجاد مشکلاتی درسطح شهر میشوند، بیش از ۱۱ سال است که در توقیف به سر میبرد.«رستاخیز» یکی ازپرحاشیهترین فیلمهای سالهای اخیر بوده که سبب شد ساخت پروژههای سنگین دینی با ریسک زیادی مواجه شود.«آشغالهای دوستداشتنی»فیلمی ازمحسن امیریوسفی، تولید سال ۱۳۹۱ و درباره حوادث سال ۱۳۸۸ است که درهیچ کدام از دولتهای دهم ویازدهم موفق به گرفتن پروانه نمایش وشرکت درجشنواره سیودوم فجر نشد. درسال ۱۳۹۲ ودرجشنواره سیودوم فجر فیلم «عصبانی نیستم»ساخته رضا درمیشیان هم حاشیهساز شد؛ تا جایی که نشست خبری آن لغو و با کنارهگیری اجباری صاحب فیلم از داوری، حتی جایزههای خود را نیز از دست داد. «خانه پدری» کیانوش عیاری هم یکی از فیلمهای توقیفی سینماست که در چند مرحله توقیف و رفع توقیف شده است. فیلم «خرس» محصول سال ۹۰ به کارگردانی خسرو معصومی است که در جشنواره فجر سیام سیمزغ بلورین بهترین صداگذاری (محمدرضا دلپاک) و بهترین بازیگر مرد (فرهاد اصلانی) را گرفت. «شیشلیک» ساخته محمدحسین مهدویان یک فیلم کمدی است که سال ۱۳۹۹ در سیونهمین جشنواره فجر رونمایی شد ولی بعد از آن توقیف شده و خبری از مجوز اکرانش نیست. «علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگارازتولیدات سینمایی است که سال گذشته متقاضی حضوردرجشنواره فجر بود ولی با وجود نظر مثبت هیات انتخاب پروانه نمایش نگرفت و هنوز بلاتکلیف است. «قاتل و وحشی» به کارگردانی حمید نعمتالله که دو سال پیاپی به دنبال شرکت درجشنواره فجر بود نه تنها به دلایل مختلف موفق نشد بلکه هنوز امکان نمایش عمومی هم پیدا نکرده است. «کاناپه» دیگرساخته کیانوش عیاری درسال ۱۳۹۵ متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر بود و به گفته محمد حیدری (دبیر وقت آن جشنواره) به دلیل ممیزی به جشنواره راه پیدا نکرد و همچنان درتوقیف است. مشکل این فیلم هم حجاب و درواقع پوستیژ (کلاهگیس) بازیگران زن است. فیلمهای نامبرده تنها بخشی ازآثاری هستند که هم با جشنواره فجر ارتباطی داشتند و هم به نحوی در نمایش عمومی خود دچارمشکلاتی شدند. بهجزاینها آثاردیگری هم هستند که سرنوشت مطلوبی در اکران نداشتند. منبع : ایسنا